За межами освітніх установ наше навчання не закінчується. Крім того, що приємно знати більше, ніж раніше, це ще й запорука виживання в наше століття. Оскільки світ розвивається дуже швидко і потрібно встигати, якщо хочеш досягати висот. Адже без вивчення нового і підвищення кваліфікації тебе замінить людина, яка з більшим ентузіазмом вчиться і застосовує отримані знання і навички.
І англійська не виняток — навички в англійській вимагає кожна гідна позиція, що обіцяє матеріальне благополуччя.
Насправді, крім сухої професійної необхідності, вивчення англійської мови для дорослих — це ще і прокачка логіки, соціальних навичок, а також розширення кругозору. У статті відповімо на питання, чи можна вивчити іноземну мову в зрілому віці, розкриємо ці переваги. А також обговоримо перепони, які стають на шляху студентів і змушують не починати або закинути англійську.
Помилка людей, які так і не почали вивчати англійську, або почали і кинули, в тому, що вони спочатку неправильно налаштувалися і здалися в глибині душі. Так, англійську не вивчити за місяць, це ціла мова. Тим не менш, це не привід вважати, що вчити англійську мову найскладніше, що людина коли-небудь робила. Це реально для кожного, і мільйони людей різного віку, які вивчили англійську до рівня вільного і комфортного спілкування — тому підтвердження.
Незважаючи на це, люди сумніваються. Розглянемо ряд типових тверджень, які заважають зробити перші кроки або продовжувати вчитися далі.
Якщо студент дорослий, то напевно це перше, що скажуть злі язики або ровесники, які не досягли успіху в англійській. Мовляв, з віком інформація засвоюється гірше і гірше, діти краще запам’ятовують, якщо не вчив англійську в дитинстві, то ці двері закриті. Кажуть, деградація здібностей мозку починається з 25 років.
Що за магічне число? По-вашому, Ви не навчилися новим навичкам після 25? Як же тоді люди старшого покоління навчилися користуватися смартфонами і Інтернетом на рівні, що задовольняє їхні потреби? Отож бо. Значить, не пізно вчити англійську мову і після 50-ти років. Питання тільки в тому, ЯК це робити. До слова, це теж обговоримо нижче.
Тепер порівняємо дітей і дорослих в англійській. Середньостатистична дитина активна і швидко перемикає увагу з одного на інше. Ступінь усвідомленості в діях у дітей нижче, ніж у дорослих, погодьтеся. Словом, дитина неуважна. І це підтвердять викладачі, що працюють з дітьми. Тобто, у дітей теж є серйозні труднощі у вивченні, дитина не завжди вбирає інформацію як губка, тому що ще не розуміє, навіщо вчитися. У той час, як доросла людина здатна свідомо ставити цілі. А коли знаєш, куди рухаєшся, бачиш орієнтири, рухатися легше.
Крім того, дорослі звикли до систем, тобто, їм легше сприймати мову як одне ціле, як взаємопов’язані елементи, що полегшує як розуміння мови, так і запам’ятовування закономірностей. При достатній практиці, розвитку автоматизму, система в голові студента починає працювати як годинник. До слова, в розпорядженні людей від 50 років, як правило, більше часу. Що дає більше працювати над англійською і відточувати навички частіше і довше, підвищуючи шанси на оволодіння англійською.
Підходи до студентів-дітей і студентів-дорослих різні. Якщо посадити дитину на заняття, де від неї вимагатимуть навички логіки, дисципліну, концентрацію, як у дорослого, це не принесе успіху: в цьому люди особисто переконалися ще в загальноосвітніх школах. Тобто, дітям і дорослим для якісного вивчення англійської потрібна методика відповідно ступеня зрілості. Адже питання не в здатності сприймати інформацію, а в вигляді, в якому подається матеріал.
Якщо питання в тому, як оточення оцінить саму ідею вивчення іноземної мови, відповідь проста: як доросла людина, Ви вільні обирати заняття до душі. Завжди знайдуться люди, які скажуть, що вивчення англійської мови марне, що англійська не знадобиться. Але ця думка заснована конкретно на їхньому досвіді, невдачах, на їхньому способі життя, роботі. Якщо вони взагалі намагалися вчити англійську і це думка обгрунтована.
Чому ЇХНЯ думка і невдачі повинні впливати на ВАШЕ бажання, якщо для Вас вивчення англійської актуально? Поширений психологічний бар’єр. Ще з дитинства людину вчать залежати від думки інших навіть там, де це шкідливо. Школи або надмірно суворе виховання батьків розвивають в людині страх зробити помилку, адже в такому випадку чекає покарання і презирство, про нас погано подумають. Звичайно, в зрілому віці вже не покарають за помилки в англійській. До цього часу ми і самі вже придумали собі покарання: студенту здається, що він стане об’єктом насмішок або зневаги, якщо зробить помилку.
Перший крок до подолання цього бар’єру — усвідомити, що помилки були, є і будуть, і навіть у носіїв англійської. Подивіться відео нижче: носії роблять такі помилки, які студент не допустив би.
Повернемося до дітей. Багато дітей розкуті в англійській, хоча якщо послухати їхню мову, почуємо суцільні помилки. А дітлахам все одно, для них головне, щоб їх зрозуміли, донести ідею. Їх не хвилює, наскільки правильно побудована мова. В результаті діти поступово нарощують впевненість, і, нехай повільно, але виправляють помилки. Це і веде до успіху — розкутість і поступова робота.
Нехай наступне буде другим кроком: поговоріть з розкутою дитиною англійською. Почуйте велику кількість помилок і байдужість дитини до них. Тому що якщо адресат зрозумів, про що мова — місія мовця виконана. Так, діти не усвідомлюють це в тому вигляді, як написано тут, це просто природне інтуїтивне мислення, яке в цьому випадку правильне.
Ще раз: ніхто, особливо з носіїв мови, не звертає такої уваги на помилки, як Ви. Всім все одно, якщо виконується основне завдання — зрозуміло донесені думки. Тому коли ведете розмову або спілкуєтеся англійською, не замислюйтеся про правильність. Залиште ці думки на випадки, де вони потрібніші — при виконанні навчальних вправ. Там людина і відпрацьовує навик до автоматизму, щоб в подальшому не виникало невпевненості в спілкуванні англійською.
Насмілимося сказати, що це — брехня. Оскільки англійською займається величезна кількість людей різного віку, школи здатні створювати групи і для студентів-дітей, і для студентів-дорослих. Малоймовірно, що прийшовши на групові заняття з англійської для дорослих, студент виявиться в суспільстві школярів молодших класів, підлітків. Більш того, на приватні курси в основному-таки і ходять зрілі люди, тому що англійську дітям вже викладають у школі, а дорослим діватися більше нікуди.
Якщо Ви вільно говорите рідною мовою (а в Україні ми прекрасно використовуємо навіть дві мови) — Ви здатні вивчити і більше. І для цього не треба думати по-особливому. Людей поділяють на “технарів” і “гуманітаріїв”. На жаль, це накладає обмеження на людину в плані впевненості в успіху в починаннях. Однак, нездатність технарів до вивчення мов — це міф, причому давно розвіяний. Напевне Ви чули, скільки українських айтішників співпрацюють з великими американськими компаніями або взагалі туди переїхали. Чим вони не технарі, які освоїли англійську? Або, наприклад, ті ж українські авіаконструктори, що працюють на американську корпорацію Boeing?
Ці люди домоглися успіху в англійській і використовують її, покращуючи свій рівень життя. Один із секретів, як вивчити англійську дорослому, лежить в: розумінні, навіщо людина вчить англійську; наявності сфери для застосування мовних навичок; завзятості; правильній методиці. А не в тому, що студент “не гуманітарій”.
Тут одразу варто поставити запитання: а інші дорослі люди, у яких сім’я і робота, виходить, володіють купою часу? Звичайно, ні. Вони виділили хоча б мінімум часу на англійську, тому що оцінили свій час і правильно їм розпорядилися. Тут важливо, як людина ставиться до свого часу і що вважає правильно використаним часом, чи відносить заняття англійською до цієї категорії.
Розпишіть, скільки часу і на які речі виділяєте. Швидше за все, там виявиться як мінімум 3 години на тиждень, які можливо заповнити заняттями англійською. А якщо ще оцінити дозвілля і відсіяти не особливо корисні або необов’язкові речі, з’явиться ще час, щоб займатися англійською, що корисніше. Варто тільки задуматися про перспективи, які відкриває англійська, як то можливості співпрацювати з іноземною компанією, отримувати зарплату вище, змінити рід діяльності. Уявіть конкретно і в фарбах. І побудуйте графік занять, розставте пріоритети відповідно до Ваших інтересів.
Виділяти час на англійську стало легше, адже тепер існують заняття, в яких графіком можна керувати, з’явилися онлайн-курси, з якими немає потреби витрачати час на дорогу туди-назад. Школи розуміють ступінь зайнятості дорослих і прагнуть створити оптимальні умови для людей, які цінують час.
Це спогади про методику загальноосвітніх шкіл, які, на жаль, давно і набагато відстають від прогресу в галузі освіти. І правда, зубрити правила, виконувати одні тільки письмові вправи, заповнювати тестові завдання — не найцікавіше заняття. Англійська потрібна для спілкування і взаємодії з вже щоденної частиною нашого життя: відео, музика та інші досягнення технічного прогресу. Однак, найважливішим залишається спілкування англійською, якого так не вистачало в школі за партою. Нам запам’яталася відсутність зв’язку шкільної англійської з реальністю, запам’яталася монотонність занять.
Хороші новини: в більшості сучасних мовних шкіл уроки англійської для дорослих вже інші. Наголос робиться на англійській як інструменті усного спілкування. Наприклад, в English Prime як не було, так і немає підручників з правилами, парт і іншого. Студенти коротко записують матеріал, учитель пояснює і одразу починається практика, де студенти взаємодіють одне з одним, спілкуються. Навіть ті вправи, де потрібне багаторазове повторення однієї і тієї ж фрази, перетворюються в спілкування, посмішку, сміх. Англійська стає веселою, адже світ нарешті зрозумів, що дорослі — це в деякій мірі великі діти, які теж люблять веселитися. При цьому не залишаються без уваги і особливості мислення зміцнілих умів: систематичність, аналітика, логіка.
Нічого не вийде, якщо нічого не робити 🙂 Так, людям властиво боятися невідомості. Адже для абсолютного новачка англійська не новизна, а невідомість. Вона і лякає. Студент взагалі не знає, що буде вчити, скільки вчитися і конкретно яким чином займатися. Однак, факт в тому, що кожен колись вчив мову з нуля або думав, як почати вивчати англійську мову. І не порахувати, скільки людей врешті решт досягли успіху, не здавшись.
Щоб уникнути цього страху, дізнайтеся, які теми вивчаються на початковому рівні. По-перше, їх не багато і вони прості. По-друге, коли знаєш, куди і якою дорогою йдеш — стає легше, немає вантажу невідомості. Що буде на високих рівнях — не Ваша турбота на початкових рівнях, не дивіться далі, ніж Вам потрібно стрибнути в даний момент.
Насправді, матеріалу для новачків з порадами з чого почати вчити англійську мову і як займатися безліч. Наприклад, статті Як вивчити англійську мову або Як навчитися впевнено говорити англійською дадуть покрокові інструкції. На сайтах також доступна програма англійської мови для дорослих: граматичні та лексичні теми, щоб почати вивчати англійську. Наприклад, ExamEnglish або Test-English. Якщо все ж хочете довірити цю справу фахівцям, вихід очевидний — піти в школу англійської або звернутися до приватного викладача і під час попередньої консультації попросити описати програму навчання початкового рівня.
Обмеженність в доступних фінансах не є критичною перешкодою. Інтернет рясніє безкоштовними джерелами, які діляться матеріалом навіть в більшому обсязі, ніж це потрібно, і чим викладається на курсах. Англійська для дорослих-початківців доступна за першим же посиланням. Як мінімум в блозі English Prime десятки статей з граматикою, лексикою і порадами жадають уваги 🙂 Youtube, Instagram, TikTok — соцмережі і платформи повні каналів, присвячених англійської. Через повторення за людьми на відео також купується правильну вимову. На питання при вивченні матеріалу з радістю дадуть відповідь на мовних форумах на кшталт WordReference, HiNative. Причому, часто відповідають самі носії.
Матеріал вивчили — а як відпрацювати? Знову століття технології врятує положення! Вчити англійську мову з нуля можна на сайтах і в додатках на кшталт Duolingo і Lingualeo, які містять безкоштовні вправи для відпрацювання тієї чи іншої теми. З їхньою ж допомогою можна побудувати і програму самостійного вивчення, а також відстежувати прогрес.
Однак, англійською потрібно спілкуватися з реальними людьми, щоб вона ставала не просто предметом вивчення, а частиною життя і взаємодії з соціумом. Крім інших студентів, це варто робити з носіями мови. Якщо немає можливості спілкуватися з носієм в реальності, на особистому досвіді рекомендуємо додаток Hello Talk (Google Play, App Store), яке добре показало себе з боку різноманітності людей та їхньої зацікавленості у спілкуванні.
Ці джерела при відповідальному підході допоможуть почати вчити англійську мову самостійно і накачати англійські м’язи до гідного початкового рівня, щоб заощадити на початковому рівні і піти в мовну школу на рівень вище, і там разом з вивченням нового матеріалу добити і можливі прогалини в початковій програмі.
Часто дорослі переймаються, що, наприклад, в робочому середовищі, не зможуть конкурувати в англійській з людьми, які почали вивчати англійську раніше них. Мовляв, навіщо намагатися, я вже не дотягнуся до їхнього рівня. Як правило, це не підкріплена фактами думка на основі того, що пара-трійка знайомих з оточення людини володіють англійською на якомусь рівні. Але якщо подивитися наскільки ця кількість маленька в порівнянні з тими, хто не говорить англійською…
На щастя для Вас і на жаль для східноєвропейських країн, тягнутися до середньостатистичного рівня в цій частині світу недовго: в рейтингу країн за рівнем англійської у населення, Україна на 2020 рік займала 44-е місце з 100 можливих, при чому у сусідніх країн справи не кращі.
Тож, швидше за все, тим, кого Ви вважаєте профі в англійській, теж ще працювати. Це робить кожного новачка потенційно гідним конкурентом в галузі англійської. Можливо, Ви візьмете безпосередню участь у підвищенні статистики.
Ще одна відмінність між дітьми і дорослими на користь останніх — високий рівень мотивації. Ми краще розуміємо свої бажання і у нас є цілі, що підвищує шанс дорослого на успіх у порівнянні з дитиною. Насильно дорослого на англійську вже не потягнеш. Значить, людина вивчає англійську, тому що мотивована. Запорука успіху — не забути, чому хочете вивчати англійську, і в ході навчання обертатися назад: дивитися, скільки пройшли, порівняти себе вчорашнього і сьогоднішнього. І зрозуміти, що якщо зупинитеся, то даремно витратили весь той час, що позаду. Ця усвідомленість і здатність до самомотивації — золотий ключик, з яким Ви йдете дорогою до скрині під назвою “успіх в англійській”.
Плюс вивчення англійської у дорослому віці в порівнянні з дитинством — здатність самостійно стежити за своєю дисципліною. Частково це пов’язано з більшою мірою усвідомленості, частково — з мотивацією. Факт полягає в тому, що дорослому легше сконцентруватися, при тому, що ніхто і не примушує до цього. А здатність до самодисципліни і контролю уваги — не останній чинник успіху в засвоєнні матеріалу і оволодінні навичками англійської.
Англійська для дорослих — система і логічні зв’язки. Мозку, що розвивається, який ще не навчився мислити логічно і систематизувати знання, складніше розуміти матеріал і розкладати інформацію по поличках, впорядковуючи її, щоб в результаті без зусиль відшукати, коли знадобиться. Доросла ж людина тут виграє, оскільки зміцнілий мозок розуміє, що систематизація — оптимальний метод управління інформацією. Відповідно, місцями пам’ять зрілої людини виграє у дітей, адже останні в процесі вивчення більш хаотичні і навчання проходить скоріше інтуїтивно.
Вище вже говорилося, що дитині взагалі-то і не важливо, наскільки правильна її мова. Мовляв, завдання — донести суть, це і робимо. І це, безперечно, прекрасне рішення, адже так розвивається впевненість і розкутість. У той час як дорослі нічого не можуть вдіяти з жагою правильності, якщо є помилка — треба виправити. Це добре з тієї точки зору, що в дорослому світі все ж більше звертають увагу на помилки, нехай в кінцевому рахунку важлива сама інформативність, а не граматика. Однак, і дорослому не варто робити з мухи слона, адже помилки властиві всім. Над ними потрібно працювати, але не робити з них трагедію і запинатися на кожному слові, щоб обміркувати правильність. Автоматизм в граматиці приходить з досвідом.
Після досягнення порівняно високого рівня, студенти вивчають поняття, невідомі для дітей. Це проблематично для останніх, адже нерозуміння окремих речей впливає на цілісне сприйняття матеріалу, а значить і на запам’ятовування, і на використання, і на розпізнавання. Людина з багажем досвіду і знань, в розпорядженні якої об’ємний словниковий запас в рідній мові, здатна зрозуміти в англійській більше, ніж дитина.
Благо, підхід до англійської мови вже інший, ніж був в наші шкільні роки. Викладачі розуміють, що важливо і читати, і писати, і слухати, і говорити. При чому, останній навик — найважливіший. Багато викладачів нарешті прийшли до цього, і тепер більша частина шкіл англійської викладають англійську з упором на усну практику. Наприклад, в English Prime жоден блок нового матеріалу не проходять без обов’язкового усного тренування зі складанням студентами власних прикладів. Виходячи з цього, вивчення англійської для дорослих зараз, можливо, навіть буде ефективніше, ніж за книжками п’ятнадцять років тому.
На відміну від дітей, дорослі відповідають самі за себе і самі розпоряджаються часом. Тобто, перш ніж приступити до англійської, студент сам обирає, коли і як часто займатися, що можна посунути в графіку, а що не можна. Звичайно, до рекомендацій викладачів в організаційних питаннях варто прислухатися, але в зрілому віці у людини більше свободи впливати на процес навчання, а також обирати викладача. У дитинстві мало кого запитують, коли дитині зручніше займатися, яку тривалість заняття хоче, і коли хоче відпочивати.
Крім того, перед нами безліч напрямків англійської з окремою лексикою і стилем, залишається обрати, що буде корисніше. У школі програма йде чітко по накатаній. Навіть в старших класах, коли рівень учня повинен дозволяти обирати напрямок, школярам не пропонують записатися в групу бізнес-англійської, технічної англійської та інших відгалужень.
Очевидно, що в зрілому віці лише від самої людини залежить, чи по кишені той чи інший вид занять. Та й сама англійська стає дешевше.
Наявність власних фінансів і можливості ними розпоряджатися скоріше сприятливо впливає на шанс попрактикуватися. Англійська використовується в подорожах, при візиті до закордонних родичів. При бажанні люди навіть проходять навчання в мовних школах за кордоном, де хочеш не хочеш, а заговориш, і заговориш добре.
Хто знає, можливо, англійська надихне дорослого, який вважає, що в житті не залишилося нічого цікавого, витягне людину з щоденної рутини одноманітних дій. Новинка у вигляді англійської здатна змусити людину почати мислити інакше і в 60+ років. Ось воно, свіже повітря, дихай не хочу!
Методики вивчення англійської мови для дорослих багаточисленні. Однак, оскільки найпоширеніший спосіб спілкування — усне мовлення, English Prime вважає комунікативний метод найдієвішим у вивченні англійської мови, при чому як для дорослих, так і для дітей. Суть методу полягає в концентрації на спілкуванні англійською, тобто переважанні практики над теорією. Звичайно, перед спілкуванням подається теорія, новий матеріал, який згодом і використовується в розмовах і прикладах студентів. Під час практики, відповідно, студенти працюють і над Speaking, і над Listening за рахунок того, що слухають напарників. Далі матеріал закріплюється в домашньому завданні, де людина складає ще більше прикладів і таким чином остаточно запам’ятовує інформацію і відпрацьовує письмові навички. Така суміш приділяє увагу всім навичкам з критичної значимістю.
Звісно, немає методики без недоліків. За рахунок того, що комунікативна методика не так яро концентрується на теорії та граматиці під час практики, можливі прогалини з точки зору правильності мови. Однак, як уже говорилося вище, помилки були і будуть завжди. Надолужити граматику ніколи не пізно. А ось впевненість не завжди присутня у студентів. І комунікативна методика направлена на розвиток впевненості людини. Справа в тім, що якщо не почати працювати над розкутістю і впевненістю в розмові англійською з самого початку, то згодом студент хоч і накопичить знання, але використовувати їх не зможе через страх і відсутність досвіду спілкування англійською. А працювати над упевненістю важче, ніж над граматикою.
Все easy. Звичайно, на початковому рівні варто вивчати базу, загальну для кожного напряму англійської. Вже починаючи з міцного Pre-Intermediate можна потихеньку обирати “спеціалізацію” в англійській.
Відштовхуйтеся від цілей, які перед собою ставите, і потреб. Курси англійської для дорослих пропонують варіанти під кожну категорію населення. В одному тільки English Prime студенти обирають серед наступних курсів:
Як бачимо, і одна школа здатна запропонувати широкий перелік послуг, які варіюються від школи до школи. Студентам залишається тільки зрозуміти, навіщо особисто їм англійська, вивчити основи і домогтися в них успіхів, а далі обирати, що буде корисніше в їхньому окремому випадку.
Англійська мова з нуля для дорослих реальна. Аргументи в статті доводять, що в дорослому віці шанси на успіх в деякій мірі навіть вище. Головне — віра в себе, чіткий намір і мета, уявлення про те, за якою програмою будете йти, і систематичність. Коротко повторимо ключові пункти:
Сподіваємося, що рекомендації в статті допоможуть кожному читачеві, що сумнівається, зрозуміти, з чого почати вчити англійську дорослому, і зробити перший крок на шляху до безперечно гідної мети — оволодіти англійською. А тим, хто починав, але закинув, вони повернуть мотивацію і впевненість в собі.
The first step is the hardest! 😉