Кажуть, що діти ставлять багато запитань “Чому небо блакитне?”, “Коли поїдемо до бабусі?”, “Звідки беруться діти?”. Але ж і дорослі від них не відстають: “Що купити на вечерю?”, “Де відпочити влітку?”, “Коли здати звіт на роботі?” і так далі. Щодня у людей виникають десятки питань з різних приводів, мета яких дізнатися більше деталей про різні речі та події. І в них ми часто чуємо слова “як”, “хто/що”, “де”, “коли”, “чому” та багато інших. Питання, що починаються з цих слів, виділяють в окрему категорію – спеціальні. Давайте розберемося з ними: як побудувати, коли застосовувати та кому ставити 😁
Спеціальне питання (special question) – це питання, яке ставлять у ситуаціях, коли хочуть дізнатися конкретну, спеціальну інформацію про людину, предмет чи подію. Тобто, у той час як у відповідь на загальне питання просто говоритимемо “так чи “ні”, то відповідаючи на спеціальне доведеться пуститися в деталі і дати точну інформацію. Поставити це питання можна до будь-якого члена речення:
Katy woke up at 7 a.m. to come to work earlier. – Кейті прокинулася о 7 ранку щоб прийти на роботу раніше.
Who woke up at 7 a.m.? – Хто прокинувся о 7 ранку?
What did Katy do at 7 a.m.? – Що Кейті робила о 7 ранку?
When did she wake up? – Коли вона прокинулася?
Why did Katy wake up at 7 a.m.? – Чому/ Навіщо Кейті прокинулася о 7 ранку?
Спеціальні питання в англійській ще називають “Wh-questions” тому що майже всі питальні слова починаються саме з букв wh:
Who/ Whom? – Хто? / Кого? / Кому? / Ким?
What? – Що? / Який?
When? – Коли?
Where? – Де? / Куди? / Звідки?
Why? – Чому?
How? – Як?
Which? – Котрий?
Whose? – Чий?
Також іноді питання починає не слово, а фраза:
What time? – О котрій?
What kind? – Який вид?
How many? – Як багато? (для злічувальних іменників)
How much? – Як багато? (для незлічувальних іменників)
How often? – Як часто?
How long? – Як довго?
Всі ці слова та фрази є основними для спеціальних питань, адже саме вони дозволяють вказати, яка саме нас цікавить інформація та що ми хочемо дізнатися від співрозмовника. Крім того, варто знати, що питальне слово – це повноцінний член речення, оскільки замінює слово, до якого і ставлять те чи інше питання.
При вивченні загальних питань часто говорять, що вони є основою та вивчивши їх, решту видів питань буде вивчити набагато легше. Спеціальні питання в англійській хороший цьому приклад: все, що потрібно зробити, щоб їх сформувати – це поставити питальне слово на початку загального питання. Також потрібно знати, що спеціальні питання будують у будь-якому: теперішньому, майбутньому та в минулому часі.
Порівняйте:
General questions (загальні питання) | Special questions (спеціальні питання) |
---|---|
Do you drink coffee? – Ти п’єш каву? | When do you drink coffee? – Коли ти п’єш каву? |
Is she upset? – Вона засмучена? | Why is she upset? – Чому вона засмучена? |
Did they meet? – Вони вже зустрілись? | What time did they meet? – О котрій вони зустрілись? |
Can the coach help us? – Тренер може нам допомогти? | How often can the coach help us? – Як часто тренер може нам допомагати? |
Якщо показати загальне правило побудови у розгорнутій схемі, вийде наступне:
Питальне слово + | допоміжне дієслово + | підмет + | присудок + | додаткова інформація (якщо необхідно) |
---|---|---|---|---|
Where | will | your friend | celebrate | his 25th birthday? |
Де | буде | твій друг | святкувати | його 25ий день народження? |
What | have | children | eaten | for breakfast? |
Що | — | діти | їли | на сніданок? |
When | were | you | going to | tell me the news? |
Коли | — | ти | збиралась | розповісти мені новину? |
Однак, зверніть увагу, що це правило є дуже узагальненим. Далі ми детально розберемося з питаннями до різних членів речення, з різними видами дієслів у всіх часах.
Не все так просто. Не у всіх ситуаціях можна застосувати загальну схему, тому давайте розберемо питання з різними видами дієслів, щоб точно знати, як правильно побудувати спеціальні питання в англійській.
Допоміжне дієслово – це дієслово, яке не перекладається, проте вносить у речення інформацію про час та дійових осіб, їх число. Тут говоримо про дієслова to do і to have, які набувають різних форм у різних часах (do, does, did, will do, have, has, had).
Питальне слово + | допоміжне дієслово + | підмет + | присудок + | додаткова інформація (якщо необхідно) |
---|---|---|---|---|
Why | does | she | want to | study abroad? |
Чому | — | вона | хоче | вчитись за кордоном? |
Where | have | you | spent | your vacation? |
Де | — | ти | провів | свою відпустку? |
How | did | my mother | find out | that I had come home late? |
Як | — | моя мама | дізналася | що я прийшла додому пізно? |
Дієслово to be використовується в реченнях, які розповідають про стан людини чи предмета: хто він (або що), який і де знаходиться. Відповідно, це дієслово застосовують у реченнях у зв’язці з іменниками, прикметниками та місцями. У різних часах та особах набуває форм am, is, are, was, were, will be.
Питальне слово + | дієслово to be (присудок) + | підмет (іменник) + | прикметник/ місце (не завжди) + | додаткова інформація (якщо необхідно) |
---|---|---|---|---|
Why | were | employees | late | for work yesterday? |
Чому | — | співробітники | запізнились | на роботу вчора? |
Where | is | Peter? | — | — |
Де | — | Пітер? | ||
When | will | the order | be at your office? | — |
Коли | — | замовлення | буде в твоєму офісі? |
Модальне дієслово не показує дію, а лише ставлення того, хто говорить, до цієї дії. Звичайні правила до речень з цією групою дієслів не діють, тому що допоміжні дієслова не використовуються для формування твердження, заперечення або питання.
Питальне слово + | модальне дієслово (присудок) + | підмет + | дія + | додаткова інформація (якщо необхідно) |
---|---|---|---|---|
Where | can | I | find | this author’s new book? |
Де | можу | я | знайти | нову книгу цього автора? |
How far | should | sportsmen | run? | — |
Як далеко | варто | спортсменам | бігти? | — |
Who | may | I | invite | for the dinner? |
Кого | можу | я | запросити | на вечерю? |
Утворення спеціальних питань в англійській мові також може мати кілька варіантів залежно від цього, до якого члену речення ставлять запитання. Давайте детально розглянемо різні їхні види та правила побудови.
Граматика питання до підмету є винятком із загальних правил формування питань, адже в його схемі не буде допоміжного дієслова. Порядок слів у цьому питанні схожий на звичайне ствердження, проте замість підмету починати речення буде спеціальне питання who або what:
Питальне слово + | присудок + | другорядні члени речення |
---|---|---|
Who | will order | pizza? |
Хто | замовить | піццу? |
What | brought | you here? |
Що | привело | тебе сюди? |
Who | deserves | the first prize? |
Хто | заслуговує | на перший приз? |
Зверніть увагу, що в теперішньому часі присудок завжди буде використовуватися із закінченням -(e)s:
Who loves you? – Хто тебе кохає?
Who helps grandma on weekends? – Хто допомагає бабусі у вихідні?
What happens if you don’t pay on time? – Що трапляється, якщо ти не платиш вчасно?
У реченні доповнення – це іменник, що відповідає на питання “кого/ чого?”, “кому/ чому?”, “ким/ чим?” і “що?”, воно додає допоміжну інформацію в речення. Питання, які тут використовуються – це теж who і what. Питання до доповнення вже будується за звичними правилами:
Питальне слово + | допоміжне дієслово + | підмет + | присудок + | другорядні члени речення |
---|---|---|---|---|
Who | did | Julia | invite | to the party? |
Кого | — | Джулія | запросила | на вечірку? |
What | will | children | get | as New Year presents? |
Що | — | діти | отримають | у якості новорічних подарунків? |
Who | has | she | bought | flowers for? |
Кому / Для кого | — | вона | купила | квіти? |
Питання до додатку не потрібно плутати з питаннями до підмету. Ці питання з who і what відрізняються за їх побудовою. Порівняйте:
Питання до підмету | Питання до додатку |
---|---|
Who respects you? | Who do you respect? |
Хто поважає тебе? | Кого ти поважаєш? |
Who worked with you? | Who did you work with? |
Хто працював з тобою? | З ким ти працював? |
Ще одна важлива деталь – якщо дієслово за змістом має використовуватися з прийменником або в реченні використовується фразове дієслово, то прийменник буде ставитися в кінець питання. Це важливо, тому що в російській та українській мові прийменник стоїть на першому місці:
Who do children play with? – Із ким грають діти?
Who will you cook dinner for? – Для кого ти приготуєш вечерю?
Визначення – це член речення, який описує людей та предмети, дає їх характеристику. Це слова, які відповідають на питання “який?”, “який (з)?”, “чий?”. Питання в цій категорії – what, which і whose:
Питальне слово + | додаток + | допоміжне дієслово + | підмет + | другорядні члени речення |
---|---|---|---|---|
What | colour | do | you | prefer? |
Якому | кольору | — | ти | надаєш перевагу? |
Which of | participants | did | jury | like more? |
Котрий з | учасників | — | жюрі | сподобався більше? |
Whose | car | is | — | this? |
Чия | машина | — | — | це? |
Обставина привносить у речення інформацію про місце, час, причину або спосіб дії. Питання, які тут використовуються: where, when, why і how. Схема питання до обставини виглядає так:
Обставни | Приклад | Переклад |
---|---|---|
Місця (where?) | Where have you heard this song? | Де ти почула цю пісню? |
Часу (when?) | When are we going to wind up the meeting? | Коли ми збираємося закінчити зустріч? |
Причини (why? what for?) | Why did dad go to work so late? | Чому тато пішов на работу так пізно? |
Способу дії (how?) | How do you get used to new people? | Як ти звикаєш до нових людей? |
Ми вже згадували, що починати special questions може не слово, а фраза. Це і називають додатковими спеціальними питаннями. Серед них виділяють:
What time? – О котрій?
What kind? – Який вид?
How many? – Як багато? / Скільки? (для злічувальних іменників)
How much? – Як багато? / Скільки? (для незлічувальних іменників)
How often? – Як часто?
How long? – Як довго?
Варто пам’ятати, що ці фрази починають питання і не розбиваються іншими словами:
What time can we meet tomorrow? – О котрій ми можемо завтра зустрітися?
What kind of music does she listen to? – Яку музику вона слухає? / Який вид музики вона слухає?
How many bottles of wine did you buy? – Скільки пляшок вина ти купила?
How much sugar will I need for this cake? – Скільки цукру мені знадобиться для цього торта?
How often does she work out? – Як часто вона тренується?
How long have students been writing an exam? – Як довго студенти пишуть іспит?
Потрібно поставити негативне питання? – Не проблема! Додайте частку not у речення після підмету і готово:
Why did you not submit your assignment? – Чому ти не здав завдання?
Who are you not going to inform about the wedding? – Кого ти не повідомиш про весілля?
Однак такий варіант рідко використовується в розмові. Більш звичний варіант – приєднати not до допоміжного або модального дієслова скоротивши їх при цьому. Наприклад:
Who won’t attend the conference? – Хто не відвідає конференцію?
Where can’t you install the air conditioner? – Де ви не можете встановити кондиціонер?
Why don’t you ask her out? – Чому б тобі не запросити її на побачення?
Час | Приклад | Переклад |
---|---|---|
What time do you usually go to bed? | О котрій годині ти зазвичай лягаєш спати? | |
Where did Pete study programming? | Де Піт вивчав програмування? | |
Which dress will Mary wear tonight? | Яку сукню сьогодні одягне Мері? | |
What are your parents doing? | Що роблять твої батьки зараз? | |
Why was he doing homework at this time yesterday? | Чому він робив домашнє завдання у цей час учора? | |
Who will they be playing football with tomorrow? | З ким вони гратимуть у футбол завтра? | |
What kind of dress-code has this couple chosen for the wedding? | Який вид дрес-коду вибрала ця пара для весілля? | |
How did your exam go after you had studied the whole night? | Як пройшов твій іспит після того, як ти вчився всю ніч? | |
Why won’t you have come to the airport by the time the plane lands? | Чому ти не приїдеш в аеропорт до того часу, як літак приземлиться? | |
How long has the doctor been examining this patient? | Як довго лікар обстежує цього пацієнта? | |
Where had her cousin been working when he received a new job offer? | Де працював її двоюрідний брат, коли він отримав нову пропозицію про роботу? | |
What will children have been cooking by the time their mom comes home? | Що діти будуть готувати до того часу, як їх мама прийде додому? |
Не можна сказати, що до відповідей на спеціальні питання в англійській є особливі вимоги. Головне – вичерпно відповісти та надати інформацію, яка цікавить співрозмовника. Відповідь буває розгорнутою:
When will the presentation be ready? – There’s a lot of work, but I will try to finish it by Monday. – Коли буде готова презентація? – Роботи багато, але я намагатимусь закінчити до понеділка.
Why haven’t you told me before? – I haven’t told you because I would ruin the surprise! – Чому ти не сказав мені раніше? – Я не сказав тобі тому, що я б зіпсував сюрприз!
Where is my black dress? – I am not sure, but I think your dress is in the laundry. – Де моя чорна сукня? – Я не впевнена, але я думаю, що твоя сукня переться.
Також відповідь на спеціальне питання в англійській мові буває короткою:
When are they going to leave? – Next week. – Коли вони збираються поїхати? – На наступному тижні.
Who helped you to choose the topic? – The teacher. – Хто допоміг тобі вибрати тему? – Вчитель.
What suit should I put on? – The red one! – Який костюм мені варто вдягнути? – Червоний!
В англійській мові є шість видів питань:
спеціальне питання;
питання до підмета.
Окремо можна назвати, що питання бувають прямими і непрямими. На курсах англійської мови English Prime ви зможете детально дізнатися про кожен з видів питань, їх функції та особливості та головне – потренуватися складати питання у розмові з одногрупниками! Запишіться на офлайн або онлайн заняття вже сьогодні!
Існує багато ситуацій, коли у спеціальному питанні необхідно використовувати прийменник, найчастіші варіанти включають: who…with? (з ким?), what…about? (про що?), where…from? (звідки?), who…at? (На кого?), Who … for? (Для кого?), What…for? (Навіщо? / Для чого?). У реченні прийменник і питальне слово розриваються – прийменник завжди стоїть наприкінці речення:
Where are you from? – Звідки ти?
Who did the boy write a song for? – Для кого хлопчик написав пісню?
What is the movie about? – Про що фільм?
Who were you angry at? – На кого ти злився?
Мета спеціальних питань – запитати про додаткову інформацію про людину, предмет чи подію. На таке запитання не дадуть відповідь “так” чи “ні” ❌, а нададуть дані, які вас цікавлять. На те ці питання і спеціальні – вони дають можливість отримати розгорнуту інформацію, головне лише правильно вибрати питальне слово.
Наступні вправи допоможуть перевірити, як ви засвоїли знання, отримані в статті 🤓
___ did you decide to write a book? – I decided to write a book because I wanted to share my experience.
___ will she pay out her loan? – The last payment is in 2 months.
___ have employees been waiting for their salary? – They have been waiting since last Friday!
___ is going to attend the concert? – Susan and her family are going to attend.
___ were they proud of? – They were proud of their achievements.
Кому ти купив цей подарунок?
Чому Майк не може брати участь у змаганні?
Де ваша сім’я подорожувала цього року?
Хто є автором цієї ідеї?
Скільки новин підготували журналісти для сьогоднішньої програми?
Яку футболку купила твоя мати?
Коли приїдуть родичі?
Про кого Гаррі написав цю пісню?
Що ти зазвичай замовляєш, коли приходиш у цей ресторан?
Чий це пес?
Why
When
How long
Who
What
Who did you buy this present for?
Why can’t Mike take part in the competition?
Where has your family traveled this year?
Who is the author of this idea?
How much news have journalists prepared for today’s programme?
What T-shirt did your mom buy?
When will the relatives come?
Who did Harry write this song about?
What do you usually order when you come to this restaurant?
Whose dog is this?