Ще один вид запитань? Та ну! У цій англійській тільки й роблять, мабуть, що постійно запитують! Серед видів питань виділяють загальні та спеціальні, розділові, альтернативні та негативні. Але є ще один, незвичайний вид питань – питання до підмета. Для них не діють звичайні правила побудови питань і, крім того, сформувати їх досить просто. Цікаво? Тоді давайте розбиратись.
Питання до підмета (subject question) – це конструкція, яка використовується, коли потрібно з’ясувати, хто саме виконав дію. Спочатку пропонуємо згадати, що називають підметом.
Підмет – це головний член речення, іменник, який відповідає на питання “хто” або “що” і показує, хто виконує ту чи іншу дію.
У питанні до підмета, відповідно, цей член речення буде відсутній, а замість нього використовують питальне слово. По суті, цей вид питання є спеціальним, проте через особливості його побудови та відмінність від інших питань, його вирішили виділити та вивчати окремо.
Його фішка в тому, що правила про спеціальний порядок слів у запитаннях не діють. Все просто – беріть твердження, поставте питальне “who” або “what” на місце підлягає і все! Subject question готовий 👩🍳 Наприклад:
Sally wants to go to the cinema. – Саллі хоче піти у кіно.
Who wants to go to the cinema? – Хто хоче піти у кіно?
Розберемося докладніше, у чому відмінність subject question від інших різновидів питань і як його правильно ставити.
Ми вже згадали, що для формування питання достатньо лише замінити головний член речення на слова “who (хто)” або “what (що)”. Це тому, що мета питання – дізнатися не дію, ця інформація у реченні вже є. Що не ясно, так це хто виконує її. Саме тому питання до підмету в англійській мові використовують такий самий порядок слів, як у ствердному реченні.
З попереднього правила випливає наступне: оскільки порядок слів ствердний, то й допоміжне дієслово “do” у теперішньому та “did” у минулому не використовується. Наприклад:
Sarah reminded me about the meeting. – Сара нагадала мені про зустріч.
Якби завдання стояло у тому, щоб побудувати загальне питання, вийшло б наступне:
What did Sarah do? – Що зробила Сара?
Але у випадку з subject question, отримаємо:
Who reminded you about the meeting? – Хто нагадав тобі про зустріч?
Все, що необхідно було зробити – це замінити “Sarah” на “Who” і поставити в кінці знак питання.
Чи помічали ви, що у питанні до підмета в українській та російській мові дієслово стоїть у 3 особі та в однині?
Хто знає відповідь?
Хто вигадує ці слогани?
Хто забуває вимикати кондиціонер?
Питання до підмета в англійській теж використовують це правило:
Who knows the answer?
Who comes up with these slogans?
Who forgets to turn off the AC?
Відбувається це тому, що ми не знаємо, якою зрештою буде відповідь: багато людей виконують дію або тільки одна людина. Але ми завжди припускаємо, що це хтось, і він як мінімум один. Тому і дієслово необхідно ставити в 3 особу однини.
Схематично subject question виглядає так:
Наприклад:
Who calls you so late? – Хто дзвонить тобі так пізно? (дія)
Who is diligent enough to do it? – Хто є досить старанний, щоб зробити це? (ознака)
Who is in the car? – Хто у машині? (місце)
Тим не менш, ця схема надто узагальнена. А питання до підмета в англійській мові з різними граматичними конструкціями в різних часах будується трохи по-різному, тому давайте розбиратися! 🤓
1. Subject question у теперішньому утворюється так:
Who plays the guitar so well? – Хто так гарно грає на гітарі?
What makes our mom happy? – Що робить нашу маму щасливою?
Who needs help? – Хто потребує допомоги?
2. Схема subject question у минулому:
Who stole my food? – Хто вкрав мою їжу?
Who broke the vase? – Хто розбив вазу?
Who brought pizza? – Хто приніс піцу?
3. Якщо будемо складати питання у майбутньому часі, схема наступна:
What will cause the flood? – Що викличе повінь?
Who will come to support Mary? – Хто прийде підтримати Мері?
Who will attend the party? – Хто відвідає вечірку?
Означення – це член речення, який характеризує людей чи речі. У реченні воно стоїть або при підметі, або при додатку. Так от, якщо є необхідність поставити питання до означення при підметі, то побудують його за схожими правилами, як і питання до підмета. Тобто порядок слів буде як у ствердному реченні.
Різниця буде в питальних словах: тут використовують не ❌ “who (хто)” або “what (що)”, а, наприклад, ✅ “whose (чий)”, “what (який)”, “how many (скільки)”, ” which (котрий)”. Також, у даному випадку питання ставлять не на місце підмета, а на місце означення, яке стоїть при ньому:
Harry’s song won a lot of awards! – Whose song won a lot of awards? – Пісня Гаррі виграла багато нагород! – Чия пісня виграла багато нагород?
Two thousand people will come to the concert. – How many people will come to the concert? – Дві тисячі людей прийдуть на концерт. – Скільки людей прийдуть на концерт?
Peach tea is their best beverage! – What tea is their best beverage? – Персиковий чай – їхній найкращий напій! – Який чай їхній найкращий напій?
Питання, що починається зі слів “who” чи “what” можуть ставити до різних членів речення: як до підмета, так і до додатка. Граматика у цих двох питаннях відрізнятиметься і будуватимуться вони по-різному. Розберемо на прикладі:
Emily met her friend in the park. – Емілі зустріла подругу у парку.
Питання до підмета | Питання до додатка |
---|---|
Who met her friend in the park? | Who did Emily meet in the park? |
Хто зустрів свою подругу у парку? | Кого Емілі зустріла у парку? |
Subject question використовує прямий порядок слів і підмет замінений питанням. А питання до додатка побудоване за правилами, характерними для спеціальних питань. Тобто, якщо є збентеження, зверніть увагу, на що спрямоване питання.
Схема subject question з модальними дієсловами не дуже відрізняється від зазначених раніше. Ми так само зберігаємо прямий порядок слів, тільки тепер у речення додається модальне дієслово:
Who can make you laugh? – Хто може тебе розсмішити?
Who must keep order? – Хто має стежити за порядком?
Who will have to work overtime next week? – Хто змушений працювати понаднормово наступного тижня?
What could happen to Steve? – Що могло статися зі Стівом?
В англійській конструкція there is/ there are використовується для того, щоб зробити акцент на розташуванні предмета, іноді людини. У таких випадках підмет стоїть у середині речення, а не на початку:
There is a book on the shelf. – На полиці є книжка.
There are cookies on the table. – На столі є печиво.
Хоча підмет і починає печення, його все одно необхідно замінити питальним словом. Схема питання наступна:
What is there on the shelf? – Що на полиці?
What is there on the table? – Що на столі?
Будьте уважні: у питанні, незалежно від того, про що запитують, використовують дієслово to be у формі is.
1. У теперішньому часі subject question з дієсловом to be формується так:
Who is a student? – Хто студент?
Who is clever? – Хто розумний?
Who is at school? – Хто у школі?
Who is reading a book? – Хто читає книгу?
2. Subject question з to be у минулому будуватиметься так:
What was your reason to be late? – Що було причиною твого запізнення?
Who was waiting for you at the station? – Хто чекав на тебе на станції?
Who was at work at this hour? – Хто був на роботі у такий час?
3. У майбутньому схема питання буде такою:
Who will be happy to see the presents? – Хто буде щасливим побачити подарунки?
Who will be preparing the article for tomorrow? – Хто підготує статтю на завтра?
Who will be your bridesmaid? – Хто буде твоєю подружкою нареченої?
Час | Приклад | Переклад |
---|---|---|
Who likes to cook? | Кому подобається готувати? | |
Who broke his heart? | Хто розбив його серце? | |
What will come tomorrow? | Що завтра прийде? | |
Who is sleeping? | Хто зараз спить? | |
What was leaking in the bathroom? | Що протікало у ванній кімнаті? | |
Who will be doing homework from 7 till 9 p.m.? | Хто робитиме домашнє завдання з 7 до 9 вечора? | |
Who has taken out a loan? | Хто взяв кредит? | |
Who had managed to finish the project before the lesson finished? | Хто зміг закінчити проект перед тим, як закінчився урок? | |
Who will have spent time with you before I come home? | Хто проводив з тобою час перед тим, як я прийшла додому? | |
Who has been trying on all these dresses the whole morning? | Хто приміряв усі ці сукні весь ранок? | |
Who had been getting ready for the event before I said we wouldn’t go? | Хто готувався до заходу, перш ніж я сказала, що ми не підемо? | |
Who will have been swimming in the pool by the time we arrive? | Хто вже буде плавати у басейні до того часу, як ми приїдемо? |
Щоб побудувати звичайне питання до підмета в англійській мові, потрібно замість підмета використати питальне слово. Так само це працює і з негативними питаннями: замість підмета використовується питання “who” або “what”:
I don’t know this song. – Who doesn’t know this song? – Я не знаю цієї пісні. – Хто не знає цієї пісні?
Tom didn’t catch the last train. – Who didn’t catch the last train? – Том не встиг на останній потяг. – Хто не встиг на останній потяг?
Children won’t listen to this strict lady. – Who won’t listen to this strict lady? – Діти не слухатимуть цю сувору даму. – Хто не слухатиме цю сувору даму?
Відповідь на запитання до підмета в англійській мові може бути короткою або повною. Якщо хочемо відповісти коротко, тоді спочатку скажемо, хто виконує дію і після цього поставимо дієслово в потрібний час і форму. У випадку короткої відповіді, схема буде наступною:
Who asked for help? – Jenny did. – Хто просив про допомогу? – Дженні.
Who is playing in the park? – Children are. – Хто грає у парку? – Діти.
Who has finished their essay? – We have. – Хто вже закінчив своє есе? – Ми.
Якщо ви берете участь у неформальній розмові, то розмовний варіант допускає коротку відповідь без використання дієслова:
Who agreed to take this part of the assignment? – John. – Хто погодився взяти цю частину завдання? – Джон.
Who will deliver the package? – Andy. – Хто доставить посилку? – Енді.
Якщо є необхідність дати повну відповідь, тоді потрібно підставити відповідь на місце питального слова. І не забудьте змінити дієслово, якщо підмет того вимагає:
Who has created this mess? – Students have created this mess. – Хто влаштував безлад? – Студенти влаштували безлад.
Who is speaking so loudly? – Her parents are speaking so loudly. – Хто так голосно розмовляє? – Її батьки так голосно розмовляють.
Who loves Kim? – David loves Kim! – Хто любить Кім? – Девід любить Кім!
Англійська мова налічує 6 видів питань:
питання до підмета.
Також окремо виділяють непряме питання як різновид непрямої мови. Якщо хочете дізнатися більше про види питань та потренуватися їх використовувати, пропонуємо вам зробити це на курсах англійської мови English Prime. Заняття проходять як в офлайн, так і в онлайн форматі, тож поспішайте записатися вже сьогодні!
Питання до підмета є особливим видом питань. Все тому, що в них не потрібно використовувати порядок слів, притаманний питанням. Тут не потрібні і допоміжні дієслова. Порядок слів зберігається таким самим, як у ствердному реченні. Саме тому, хоч це питання і є, по суті, спеціальним, його вивченню приділяють окрему увагу.
Так, прямий порядок слів не передбачає використання допоміжного дієслова в ствердному реченні. Тому сказати ❌ “Who did eat my lunch?” ❌ буде помилкою. Проте, є виняток. Іноді допоміжне дієслово можна використовувати в розмовній англійській, щоб надати питанню емоційності:
I didn’t eat your lunch! – Я не їв твій обід!
But who did eat it? 😡 – Але хто його тоді з’їв? 😡
Після прочитання теорії, закріпіть знання на практиці, виконавши наступну вправу!
Хто відвідає тебе наступного місяця?
Що засмутило Чарлі?
Хто займається пранням у вихідні?
Кого Джеймс запросив до ресторану?
Хто має підготувати презентацію для колег?
Хто робить домашнє завдання зараз?
Що у шафі?
Хто придбає квитки на поїзд?
Хто вміє писати гарні вірші?
Хто не розказав правду?
1. Who ____ for the plants when you are away?
cares
does care
care
2. What ____ to your car?
did happen
had happened
happened
3. Who ____ to my sister?
talk
is talking
are talking?
4. Who ____ next year?
is our director promote
will our director promote
our director will promote
5. Who ____ her for a walk?
can invite
inviting
does invite
Who will visit you next month?
What upset Charlie? / What has upset Charlie?
Who does the laundry on the weekend?
Who did James invite to the restaurant?
Who must prepare a presentation for colleagues?
Who is doing homework?
What is there in the wardrobe?
Who will buy train tickets?
Who can write beautiful poems?
Who didn’t tell the truth? / Who hasn’t told the truth?
cares
happened
is talking
will our director promote
can invite